Al een maand van huis! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Annewil Bremmer - WaarBenJij.nu Al een maand van huis! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Annewil Bremmer - WaarBenJij.nu

Al een maand van huis!

Blijf op de hoogte en volg Annewil

25 September 2013 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Inmiddels zijn we zo’n 3 weken verder sinds mijn vorige verslag! De tijd vliegt voor mijn gevoel voorbij.
Het tweede weekend was weer indrukwekkend, en wat foto’s had ik al op facebook geplaatst. We begonnen het weekend in Paradiso, een heerlijk restaurantje bij ons huis in de buurt! Vroeg op bed want de volgende ochtend moesten we om 10:00 klaar staan om naar de township Langa te gaan. Pele was onze gids en die kon er leuk over vertellen. Hij was zijn hele leven al woonachtig in Langa. Hij vertelde over de apartheid, de verschillende huizen en dus ook verschillende welvaart in de townships. En inderdaad, er stonden ook een paar mooie huizen! Maar vaak stond er in de tuin van deze huizen wel gewoon shacks, of te wel krotjes. De kinderen van de mensen zoeken vrijheid en kunnen geen normaal huis betalen dus een shack is wat er tot stand komt. Kleine hutjes gemaakt van golfplaat en kartonnendozen. ’s Zomers bloedheet, ’s winters ijskoud. We zijn uiteindelijk naar het armste gedeelte geweest om daar een rondleiding van de kinderen te krijgen, in een kerkje te komen (30m2 kartonnendozen als muren en golfplaten als dak dat 75 mensen per zondag huisde!!), met de kinderen te dansen. Xhosa is een moeilijke taal door de verschillende klik-geluiden die door de woorden zitten. De kinderen leren dat door een vrolijk liedje wat ze dan veel zingen om het klikken onder de knie te krijgen. Uiteindelijk mochten we de kinderen trakteren op 12 kilo sinaasappelen, koekjes, viltstiften en kleurboeken. Het was erg leuk om te zien hoe blij je ze daar mee maakten. We sloten het armste gedeelte af met de lokale pub waar we voor 20 rand een emmer locale bier kregen. Maar het was alcohol vrij, een heel smerig sapje gemaakt van mais, maizena en water. Maar he, stalen gezicht en gewoon een slokje nemen om vervolgens de mannen in de pub de rest te geven ;-). De township afgesloten met een heerlijke braai! Boerewors met witbrood en kippenvleugeltjes. Nomnomnom!
’s Avonds was er een feestje en zijn we opstap geweest, altijd gezellig! Zondag lekker niksen en ’s avonds naar de bioscoop! Altijd relaxed.
Een nieuwe werkweek was aangebroken en dat viel een beetje tegen. Twee saaie dagen op het kantoor en toen 2 dagen ziek op bed gelegen. Gelukkig bood de stagebegeleidster een beter vooruitzicht.
Weekend nummero 3!
Na twee dagen ziek in bed te liggen ben je hard toe aan wat leukers. Dus met een grote groep gegeten. Zaterdagochtend afgesproken om te ontbijten in the Old Biscuit Mill. Een foodmarket, een happening waar ik absoluut wel aan kan wennen. Zie het maar alsof de vismarkt met tenten was overdekt en elke kraam alleen maar eten klaar maakt, muziek erbij en genieten maar! Chinees, Argentijns, Hongaars, Frans, Italiaans, Afrikaans, Indiaans, Belgisch, Nederlands en ik kan nog wel even doorgaan. Voor 15 rand een glaasje champagne erbij en smullen maar. Heerlijk! Het eet-traject nog maar even voortgezet bij Foodmarket Waterfront. Wat een dikdakkers zijn we eigenlijk ook.
Zaterdag stapavond, yeah en zondag naar Campsbay beach. Heerlijk, en kan niet wachten tot het weer het toe laat om eens af te koelen in dat ijsbad, de Atlantische Oceaan.
Dinsdagavond naar een wedstrijd Ajax Capetown – Memelodi Sundowns (pretoria). Het stadion was natuurlijk bij lange na niet gevuld maar toch erg leuk om een wedstrijdje te mogen aanschouwen in het stadion waar in 2010 het WK plaats vond.
Het leukste van deze avond was misschien wel de 3 minuutjes dat Tanja en ik na de wedstrijd het veld op gesneakt waren. We lagen dubbel van het lachen!
Inmiddels is het ook leuker op mijn stage, ik ben onder de vleugels van Laretha geplaatst. De marketing manager van Tyger Valley shopping centre: een gigantisch winkelcentrum dat 275 winkels onder het dak heeft.
Hiervoor mag ik wat evenement organiseren, onder andere een flippathon; pannenkoeken bakken/flippen voor het goede doel (Shiloh). En een terugkerend evenement over mode.
We zitten op het kantoor bij Laretha, een vrolijke vrouw die in 1998 au pair geweest is in Soest.
Ze is Afrikaans en ze spreekt rustig in het Afrikaans tegen me. (Haar Nederlands is nog steeds erg goed!) Gelukkig gaat het verstaan me goed af want ook sommige vergaderingen gaan in het Afrikaans. De collega’s zijn erg leuk dus dat is fijn, ook de GM komt rustig een praatje maken.
Afgelopen weekend was een lang weekend. 24 september is Heritage Day of officieus nationale braai dag. Maandag kregen we vrij om het weekend lang te maken. Tijd voor een roadtrip! Met Jan, Mieke, Marloes, Tanja, Pim en Ely naar Hermanus voor het Hermanus whale festival! Haha kleine domper want het festival was niet bijster boeiend. Maar gelukkig goed gezelschap dus alsnog een mooie partij gemaakt! Heerlijk langs de rotsen geklauterd, schelpen gezocht met Tanja en Pim ondertussen de walvissen gespot (helaas niet zo’n mooie staart die in het water ondergaat). ’s Avonds eten en in een klein kroegje (Zebra) ons vermaakt. Er was een zwembad bij ons huisje en die lonkte, en toen Pim er in gesprongen was kon ik natuurlijk niet achter blijven! Gewoon met pyjama en al er in gesprongen! Behoorlijk koud maar in 1x wakker en niet meer brak!
Terug via de kust naar Kaapstad gereden. Af en toe gestopt om te genieten van al het moois. Je kijkt niet uitgekeken!
Maandag stond Cape Point en Cape of Good Hope (Kaap de goede hoop) op de planning. Het natuurreservaat was weer een sprookje! Oh my word, wat is de natuur toch prachtig! 8000 hectare groot, 8000 hectare vol pracht! En we boften, want hebben de bavianen gezien! Lelijke beesten die toch enorm schattig zijn. Nee, dat zijn ze niet! Er werd dan met borden veelvuldig gewaarschuwd dat het wilde beesten zijn, dat je in de auto moest blijven met deuren en ramen dicht! Maar als je dan zo’n klein mini aapje ziet die op de rug van zn moeder rijdt dan wordt je helemaal week van binnen!
Een struisvogel is ook best indrukwekkend als hij losloopt en je weet dat ie binnen 2 stappen bij je staat. Jan vertelde dan ook dat als ie echt in de buurt komt je direct op de grond moet gaan liggen want met zijn grote teen trekt ie zo je gezicht naar beneden… Was gelukkig informatie die niet toegepast hoefde te worden ;).
’s avonds was er een neon party. We hadden absoluut geen verwachting er van en dat maakte het een episch feestje dat we probeerde door te zetten in Longstreet. Helaas was het daar al ten einde. Dinsdag was het nationale braai dag, maar ook heerlijk weer! In de zon gelegen in bikini. Hopelijk was dit een voorbode van de zomer! ’s Avonds weg gerookt bij de braai en gedanst in de woonkamer.
Ik ben waarschijnlijk weer veel te veel vergeten te vertellen wat ik nog eigenlijk had willen vertellen. Ik heb het meer dan naar mijn zin en het overtreft mn stoutste verwachtingen!
Foto’s zullen op facebook komen deze week!
Liefs uit Kaapstad, An

Tanja, mijn huisgenootje houdt ook een blog bij. Haar laatste blog weergeeft meer hoe de stad is, dus ook een leuke om te lezen: tanjabl.waarbenjij.nu

• 25 September 2013 - 13:49

Louise:

Leuk om te lezen An! En heel blij dat je het zo naar je zin hebt en het je stoutste verwachtingen overtreft! :-)
    Liefs uit Grunnn <3

• 25 September 2013 - 14:00

Ik wou dat ik het je allemaal kon laten zien Loui! <3

• 25 September 2013 - 14:05

Tanja :

"Zondag lekker niksen" dat heb je mooi verwoord!!!! ;)

• 25 September 2013 - 14:08

Louise:

Heb even snel gekeken maar retourtje met kerst is €1300.. Helaas! ;-)

• 25 September 2013 - 14:42

Annewil Bremmer:

Ja stomme tickets, veel te duur!

• 25 September 2013 - 14:55

Iris:

Mooi man!
    Valt het je op dat je veel schrijft over wat je kunt eten en hoeveel dat dan kost? Haha

• 25 September 2013 - 15:07

Annewil Bremmer:

Ja fijn he? wie houdt er nou niet van eten ;)

• 25 September 2013 - 20:19

Coby:

Wat leuk om jouw tijd in ZA mee te beleven. Ik kijk nu al uit naar je volgende verslag! Grz uit N'gen!