Het begin... - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Annewil Bremmer - WaarBenJij.nu Het begin... - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Annewil Bremmer - WaarBenJij.nu

Het begin...

Blijf op de hoogte en volg Annewil

04 September 2013 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Na een heleboel voorbereidingen, vaccinaties, visum en een lange vlucht zitten we (Tanja en ik) inmiddels al bijna een week in Kaapstad.
Het begon allemaal met de vlucht waar ik niet meer over zal uitwijden dan het prachtige uitzicht over Istanbul in de nacht en sneeuw op de tafelberg in Kaapstad. Dit laatste zorgde dan er ook voor dat het koud was op de dag van aankomst. 13 graden, dan denk je mwoah dat valt wel mee, maar in Kaapstad hebben ze geen verwarming in huis en 's avonds werd het 5 graden. Of te wel; koud.
Op vrijdag begon het ontdekkingsavontuur, met onze auto de stad verkennen. In al ons enthousiasme waren we de kaart vergeten. Na wat rond rijden bij Victoria en Albert Waterfront aangekomen. Een mooi winkelcentrum/boulevard aan zee. Je betaald hier in ZA met de ZA Rand. Een valuta die briefjes van 10 20 50 100 en 200 heeft. Op allemaal staat de nationale held Mandela en 1 van de big 5. 12 rand is ongeveer 1E is waardoor dingen in het begin heel duur lijken want de bedragen zijn groot.
’s Avonds kennis gemaakt met Mieke, Pim en Olaf die ook uit Nederland komen (Rotterdam en Groningen). Met hun zijn we naar de Dubliner gegaan, een Irish Pub waar het net leek alsof we in een slechte jaren 90 film waren gestapt.Om op zaterdag met Tanja naar TygerValley te gaan, een gigantisch winkelcentrum waar zo’n 275 winkels in zitten en waarvoor we marktingactiviteiten gaan doen in het feestseizoen (december).
Wederom ’s avonds opstap (hiervoor eerst gegeten bij een local Afrikaans restaurantje), dit keer naar een feestje van ietwat foute gasten maar het was met de anderen studenten erg leuk.
Op zondag naa r een foodmarket in Houtbay geweest, wat zo’n half uur rijden is vanaf ons huis. Samen met Pim, Mieke, Olaf en Jan die kant op gegaan om daar een brak ontbijtje te scoren. Het marktje was een succes, vanprularia tot design, van kleding tot sieraden, van drinken tot eten. Alle keukens kon je er vinden, Japans, Chinees, Italiaans, Afrikaans noem het maar op. Voor 30 rand een heerlijke verse smoothie gehad en ergens nog een pizzaatje gescoord. Tevens een veer in mn haar laten zetten.
’ S avonds naar een braai geweest. Op de terugweg via signal hill (een van de bergen) terug naar huis. Het uitzicht was echt magnifiek. Zo mooi. Een braai restaurant waar je een pakket besteld en vervolgens het geserveerd krijgt met alleen wat bordjes en servetjes. Je eet namelijk met je handen. Dit was back to nature want je moest de stukken vlees scheuren. Erg hilarisch. Zaten ook een paar boereworsten bij. Het Afrikaans is erg grappig en er zijn nog veel Nederlandse invloeden.
Ik moet nog een beetje leren hoe ik mijn verhalen een beetje beeldend schrijf dus vergeef me als dit oersaai is.
Op dinsdag de eerste werkdag. Wij keurig in nette kleding erheen om het hele bedrijf te ontmoeten. Een warm welkom kregen we. Om vervolgens met Anwar de facility manager en property manager van twee winkelcentra mee te gaan naar die centra. Wij hadden dit niet goed door en hadden onze iPad en tablet , iphone, portomonnees mee. Wij dachten namelijk naar TygerValley te gaan wat een superluxe winkelcentrum is. Nou nee...Hopsakee de townships in want daar hebben ze ook winkelcentra. Even met je neus op de feiten gedrukt worden en een gratis lesje nederigheid en dankbaarheid. Townships zijn sloppenwijken en high risk areas. Hier worden mensen vermoord voor mindere dingen dan ipads/iphones dus helemaal op ons gemak waren wij niet. Het was een all black township wat inhield dat er alleen ‘negers’ wonen. We werden dan ook vreemd aangekeken en mensen begonnen te giechelen. Die kinderen lopen allemaal in schooluniform en de scholen doen ook hun best ze te voeden. Er leven gemiddeld 2 gezinnen in een krotje waar wij onze hond nog niet in zouden onderbrengen. Onhumane omstandigheden maar aan de mensen zelf is de armoe niet direct te zien. Ze zijn haast allemaal te dik, door het ongezonde goedkope eten. Erg indrukwekkend. Later wordt dit avontuur nog vervolgd.
Al met al is het een goede eerste week. Het weer begint langzaamaan beter te worden. Internet is hier een luxe goed dus ben niet altijd goed te bereiken. Mijn ZA nummer is +27 769754849 op een ouderwets zwart wit scherm nokiaatje.
Mijn adres is 12 constantia road 8001 Tamboerskloof Capetown.
Foto’s komen zo snel mogelijk die zijn voornamelijk met Tanja’s camera gemaakt.

Wist je datjes:
- Hier elke parkeergelegenheid met een parking guide komt? Een mannetje dat je helpt inparkeren en wegrijden en op je auto let.
- Wolken op de tafelberg het tafelkleed genoemd wordt?
- Je voortanden uit je mond halen hier ‘gangster’ is en het er belachelijk uit ziet?
- Je zo’n 22 rand betaalt voor 750 ml bier als je geluk hebt?
- Uit eten goedkoper is dan zelf koken?
- Rugby overal te volgen is?
- Je hier gewoon langs de snelweg mag lopen?
- En in de bak van een pickup mag zitten ook al gaat ie over de snelweg?
- Een pick up hier een bakkie wordt genoemd?

Ik laat het hier nu even bij, door gebrek aan werk gaan we nu als pauze naar TygerValley. haha

• 05 September 2013 - 19:22

Richard En Marjan:

Hoi Annewil, je schrijft nu al hartstikke leuk ! Wat heb je al veel gedaan en gezien. Heel indrukwekkend die townships in je eerste week al. We kijken uit naar je volgende verslag en de foto's. Geniet ervan !
    Liefs van ons.