die Tuinroete en Kaapstad met Rutger! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Annewil Bremmer - WaarBenJij.nu die Tuinroete en Kaapstad met Rutger! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Annewil Bremmer - WaarBenJij.nu

die Tuinroete en Kaapstad met Rutger!

Door: Annewil

Blijf op de hoogte en volg Annewil

19 November 2013 | Zuid-Afrika, Kaapstad

2 weken vakantie, de tuinroute en Kaapstad.
Het is alweer tijd voor een volgende update! In de afgelopen tijd heb ik een wat langere tijd van al het moois kunnen genieten, ik had namelijk de eerste 2 weken van november vakantie! Op 31 oktober kwam dan eindelijk Rutger aan in Kaapstad. Hier keek ik stiekem natuurlijk al een poos naar uit; kon eindelijk het moois laten zien aan hem.
Vrijdag mijn stageplek en omgeving laten zien en kennis gemaakt met mijn collega’s. ’s Avonds een Halloween feestje dat ietwat tegenviel maar desalniettemin leuk was. Op zaterdag traditiegetrouw naar the Old biscuit geweest en ’s avonds uit eten in de kelder van st. George kathedraal waar live Jazz muziek was. Goed begin maar zondag begon het pas echt! ’s Ochtends in de auto gestapt om te beginnen aan the Garden Route, of tuinroete op zijn Afrikaans ;). Plek nummer 1 was Mosselbaai, waar we lekker op t strandterras genoten hebben van een biertje nadat we 5 uur gereden hadden. Verder hier niet veel gedaan maar de autoreis er na toe was al indrukwekkend! De volgende ochtend weer vroeg op pad, naar George waar we een bezoekje hebben gebracht aan de botanische tuin. Stelde niet veel voor maar was vooral lekker om uit de auto te zijn, want de temperatuur was al behoorlijk omhoog gekropen. Daarna door naar Plettenbergbaai, maar niet voordat we gestopt waren bij Victoria Bay. Voor het eerst een duik genomen in de Indische Oceaan, en eerlijk is eerlijk, dat zwemt heel wat meer ontspannen dan de Atlantische. Ik wilde er eigenlijk niet meer uit! ;) In Plett ook maar weer even naar het strand gegaan, hier kwamen we uit op een heerlijk rustig strand waar bijna niemand was. En de golven waren hier ook weer heerlijk! ’s Avonds uit eten geweest met zn tweetjes in een wat luxer restaurant. Flesje wijn (was lekker!) erbij, en ik dacht, kom laat ik eens het etiket lezen. Stond er zowaar: imported by the Netherlands, Albert Heijn Zaandam. Dat vond ik nog eens grappig! (Brampton, Cabernet Sauvignon)
De volgende morgen stonden er spannende activiteiten op het programma. In de ochtend gingen we namelijk zwemmen met Cape Fur Seals. Een grote kolonie van zeehonden waar je tussen mocht zwemmen, maar wel voorzichtig want het bleven wilde dieren. Dit was erg bijzonder om te doen! Als klap op de vuurpijl nog een olifantzeehond gezien, eentje die eigenlijk rondom Antarctica hoort te leven maar die af en toe op bezoek kwam bij deze kolonie.
In de vroege middag maar een rustigere activiteit gedaan. We hebben Birds of Eden een bezoekje gebracht. Een megagroot overdekt vogelpark waar ze superveel vogels hadden. Dit was leuk om te zien. Aan het einde van de middag gingen we iets doen waar Rutger al 2 dagen een knoop van in zijn buik had. Springen van de hoogste brug waar vanaf gebungeed kan worden. Wel liefst 216 meter hoog. Als ik er aan terug denk, maakt mn hart nog een sprongetje en als ik het filmpje terug kijk gaat de hartslag weer omhoog! Potjandrie, wat was dit een bizar iets om mee te maken! Zowel doodeng, als supergaaf. Maar voor mij, eens maar nooit weer.
Vol euforie doorgereden naar Storms River Village, in Tsitsikamma National Park. (Tsitsikamma betekend plek met veel water in het Xhosa). In een bijzonder leuk hostel een nachtje geslapen. Een vrolijke boel waar de Braai aangedaan werd toen we aankwamen. Erg gezellig. De volgende ochtend hebben we in het bos paardgereden en gezocht naar slangen, schorpioenen en andere wezens die in het bos leven. Rut vond het een minder succes, maar ik vond het galopperen door het woud wel erg gaaf!
Woensdagavond kwamen we aan in Jeffreys Bay, een plekje dat erg populair is voor surfers. Toen we aankwamen konden we vanaf het balkon een moeder walvis met kleintje zien spelen in de verte. Steeds sprong moeders eerst uit het water en dan kwam t kleintje haar na doen. Wel is waar in de verte, maar met een verrekijker toch zichtbaar! Later kwam er nog een groep dolfijntjes langs, dichterbij de kustlijn en was het idyllische plaatje compleet. Donderdag was het tijd voor een dagje strand, even lekker bijkomen van alles wat we hadden gedaan! En s avonds door richting Addo want vrijdag zou weer een drukke dag worden! Op vrijdag hebben Rut en ik een safari gedaan! Eerst naar Addo National Elephant Park en daarna door naar de private Game Lodge Schotia. FAN-TAS-TISCH! Zo leuk!! Echt 100% genoten. 4 van de grote 5 in t wild gezien. De luipaard laat zich helaas moeilijk zien.
Op zaterdag doorgereden in 1x ruk naar Oudtshoorn. Onderweg een paar keer gestopt vanwege het mooie uitzicht, een mooi strand of om te tanken natuurlijk. ’s Avonds uit eten geweest met Maryse (van t Arnold huis), die net begon aan de Garden Route.
Oudtshoorn is struisvogelstad van de wereld, en daar moesten we natuurlijk een kijkje nemen! Samen met Maryse en Rutger op pad. Gekke beesten zijn dat eigenlijk zeg maar wel bijzonder! Hun ei weegt 1,5 kilo en de schil is zo’n 5 mm dik. Je staat bij die boerderijen op rotte eieren, en je kunt ze ook vasthouden. Dan waarschuwen ze je wel, mocht het ei breken en het spettert op je voeten bijvoorbeeld, dan zullen je voeten een week tot 10 dagen naar rotte ei ruiken. Jakkes! Gebeurde natuurlijk niet.
S middags nog naar een wild life range geweest, de grootste teleurstelling van de hele vakantie haha. Niks range, gewoon een ordinaire dierentuin. Maar dan toch de luipaard gezien ;) haha.
S Middags door naar Kaapstad, was nog een behoorlijk eind.
Maandag zouden we een dagje toeristisch in de stad doen, maar het was bloedheet. 31 graden en geen zuchtje wind, eigenlijk veel te warm om door de stad te lopen. Maar toch waterfront een bezoekje aangedaan en company’s garden (Kompanjies tuin op zn Afrikaans) waar veel nieuwsgierige eekhoorntjes rondlopen. Hierna toch maar besloten naar Camps Bay te gaan om verkoeling te zoeken. (Zeg nou zelf, lang niet gek). ’s Avonds nog langs Bokaap gegaan en toen door naar Arnold street voor een Braai.
Dinsdag stond cape point op de planning. Hier was ik natuurlijk al een keer geweest maar de prachtige natuur hier went niet. Via Chapmans Peak (B E A utiful!) naar cape point gereden. Was weer een feestje.
Woensdag wijn proeven in Stellenbosch, was natuurlijk ook een feestje ;). Bij 1 boerderij werd een sprookje verteld: Er was eens een prinses die door haar vader al aan een prins in een land ver, ver, ver weg was beloofd. Maar de prinses was verliefd geworden op een simpele zilversmid. Toen haar vader hier van hoorde, werd de beste man in de diepste gevangenis gegooid om te creperen. Dochterlief sloot zich als antwoord op in haar kamer. Dit kon de koning ook niet aanzien en dus bedacht hij een onmogelijke taak voor de zilversmid. Ontwerp een beker waar twee mensen tegelijkertijd uit kunnen drinken zonder dat er ook maar 1 druppel morst. De koning wreef zelfgenoegend in zijn handen, denkende dat de zilversmid dit nooit ontwerpen kon. Maar de liefde voor de prinses gaf de zilversmid ongekende creativiteit dat hij aankwam bij de koning met een beeldje van een vrouw, die een emmer boven haar hoofd vasthoudt. De koning zei, dat lijkt mijn dochter wel maar hoe werkt het? Nou zei de zilversmid, als je t beeldje omdraait, zijn haar rokken een beker. De emmer zat aan scharnieren. Wanneer de man drinkt kantelt het emmertje zodat de vrouw (zonder handen) ook kan drinken. De koning kon niet anders dan de twee hun zegen geven. Rutger en ik mochten testen of de beker werkten, en ze zeggen dat wanneer het lukt het stel voor eeuwig gelukkig zal zijn! Het lukte! :D
Donderdag hebben we de Tafelberg beklommen, beetje stom dat we tot het laatste gewacht hadden qua weer want het was enorm bewolkt en de Tafelberg was in wolken gehuld! Het gaf het hele gebeuren ook wel weer wat mysterieus maar het uitzicht? Dat was 1,5 meter ver haha.
Daarom maar op vrijdag langs Signal Hill gereden voor het uitzicht, ook hier wat pech want het waaide enorm hard! Je waaide zowat van de heuvel af! Helaas was t einde nu ook in zicht, want ’s avonds vloog Rutger helaas al terug naar Nederland. Afgesloten op Houtbay Foodmarket en op naar t vliegveld.  
Het waren twee fantastische weken waarin ik enorm genoten heb! Voor de foto’s verwijs ik jullie allemaal naar Facebook! Het is een lang verhaal geworden, dus sorry als het te langdradig was. Ik zit op t werk lekker met mn gedachten nog in de vakantie!

Liefs, An

P.s Hoor dat de winter jullie kant op aan het komen is? Daarom ook wat zonnestralen vanuit hier in gedachten jullie kant op!